Wikia

De Geldsmurf
De Geldsmurf
Oorspronkelijke titelLe Schtroumpf Financier
ScenarioPeyo, Thierry Culliford
OntwerpPeyo, Alain Maury, Luc Parthoens
KleurenNine Culliford, Studio Leonardo
UitgeverLe Lombard
Datum van publicatie1992

De Geldsmurf is een stripboek uit 1992.

VerhaalEdit

Grote Smurf wordt ziek en de Smurfen vragen hulp aan tovenaar Omnibus. Één Smurf, de Geldsmurf, gaat met dienstknecht Olivier naar de markt waar hij mensen geld ziet gebruiken. Hij probeert het dorp ook warm te maken voor deze manier van betalen, maar dat verloopt niet voor iedereen even vlot. Zo hebben Smurfin en Luilaksmurf geen betaald werk. Luilaksmurf krijgt een lening van de Geldsmurf, terwijl anderen net hun geld op de bank zetten. Op den duur moet er voor alles betaald worden en steeds meer Smurfen komen in de problemen. Boerensmurf verliest een gouden munt en Gargamel komt zo te weten dat de Smurfen met geld betalen. Hij maakt valse munten en lokt zo Boerensmurf in een val. Hij vraagt de Smurfen losgeld in de vorm van al hun goud dat ze moeten brengen naar de grote eik. Daar zet hij een val op, maar de Smurfen kunnen zijn plan verijdelen en vangen Gargamel zelf. Na Azraël nog te hebben weggejaagd, wordt Boerensmurf bevrijd. De geldproblemen blijven evenwel aanhouden. De Smurfen zijn het zat en ontvluchten massaal het dorp. Als laatste beseft de Geldsmurf dat het experiment mislukt is. De gouden munten worden hersmeed tot muziekinstrumenten.

TriviaEdit

Dit is de laatste stripalbum waaraan de oorspronkelijke Peyo, Pierre Culliford, had gewerkt voor zijn dood in 1992.

Around Wikia's network

Random Wiki