Wikia

Voor het personage, zie Smurführer

Smurführer strip
De Smurführer
Oorspronkelijke titelLe Schtroumpfissime
ScenarioPeyo, Yvan Delporte
OntwerpPeyo
KleurenPeyo
UitgeverDupuis
Datum van publicatie1965

De Smurführer is een stripboek uit 1965.

De verhalen Edit

De Smurführer Edit

De Grote Smurf vertrekt voor een grote reis om ingrediënten te halen voor zijn magische brouwsels. Al snel krijgen de Smurfen, nu zonder leider, ruzie met elkaar. Ze besluiten daarop een nieuwe leider te kiezen. De Brilsmurf stelt zich kandidaat, omdat hij zichzelf de meest intelligente en geschikte leider vindt. Zijn tegenkandidaat is een nog onbekende smurf, "Smurf". Terwijl de Brilsmurf zich arrogant gedraagt doet Smurf er alles aan om bij de smurfen geliefd te worden - bijvoorbeeld door felle redevoeringen waarin hij zegt dat Smurfenland en het Smurfenvolk het beste is dat bestaat - en al snel wordt hij tot leider gekozen met 96 tegen 2 stemmen (één van de smurfen mocht niet stemmen omdat hij de inktpot over zijn stembiljet had gegooid).

Vanaf nu laat hij zich "Smurführer" noemen en draagt een gouden broek en muts. De anderen nemen hem niet serieus tot hij wachters aanstelt, geleid door de Potige Smurf. Deze wachters dwingen met harde hand gehoorzaamheid af. Smurführer dwingt de smurfen vervolgens een paleis voor hem te bouwen waar hij zijn intrek neemt. Ook laat hij de Lolsmurf opsluiten omdat die een grap met een ontploffend pakje met de Smurführer en een wachter uithaalde.

De smurfen protesteren tegen deze gang van zaken maar de wacht slaat ieder protest neer. Hierop ontstaat een verzetsbeweging tegen de Smurführer, die probeert de Lolsmurf te redden. Dit mislukt, maar de wachters weten de Brilsmurf te grijpen. De verzetsstrijders vluchten nu de bossen in. Een strafexpeditie van de Smurführer leidt er alleen maar toe dat een deel van zijn troepen overloopt, en uiteindelijk laat de Smurführer een houten muur om het dorp bouwen zodat niemand meer kan ontsnappen.

De rebellen omsingelen het dorp en eisen dat de Smurführer aftreedt. Deze weigert en een oorlog ontstaat, die met rotte tomaten wordt uitgevochten. Een rebel blaast met chemicaliën uit het laboratorium van de Grote Smurf het paleis van de Smurführer op en uiteindelijk is de Smurführer met zijn laatste aanhangers omsingeld. Op het moment dat de rebellen de laatste aanval willen inzetten keert de Grote Smurf terug, en geeft de smurfen en in het bijzonder de Smurführer een veeg uit de pan. Hij zegt dat ze zich als mensen hebben gedragen, wat niet als compliment bedoeld is.

De Smurführer schaamt zich diep en begint met het opruimen van de rommel die hij heeft veroorzaakt. Ook de andere smurfen zien hun fout in en helpen een handje. De gouden broek en muts worden gebruikt om de vogelverschrikker aan te kleden.

Smurfonie in ut Edit

Bij het repeteren van de "smurfonie in ut" blijkt er één Smurf vals te spelen. De andere Smurfen proberen hem allerlei instrumenten te laten bespelen, maar telkens met een vals resultaat. Als hij droevig in de bossen op zijn trompet speelt merkt Gargamel hem op. Gargamel verkleedt zich als fee en geeft de Smurf de turlisifon, een toverinstrument met een volgens Gargamel heel zoete klank. Als de Smurf dit instrument bespeelt voor de andere Smurfen vallen ze echter allen in een diepe slaap, waaruit ze niet gewekt kunnen worden. Elke poging om hen te wekken mislukt, en de Smurf besluit Gargamel op te zoeken. In een van Gargamels boeken leest hij dat er echter geen oplossing mogelijk is. Hij keert verdrietig terug naar het dorp en besluit als laatste eerbetoon te spelen op zijn trompet. Door de valse klanken die hij voortbrengt, worden de Smurfen weer wakker.

Around Wikia's network

Random Wiki