Wikia

De Smurfen en de Paarse Bonen is een stripboek dat uitkomt in Augustus 2017.

Verhaal Edit

Grote Smurf krijgt van tovenaar Omnibus paarse boontjes. Hij geeft ze aan Boerensmurf die ze meteen plant. De Smurfen vinden de boontjes zo lekker dat ze niets anders meer willen eten. Koksmurf probeert allerlei recepten uit met deze boontjes. Ze hebben echter een nadeel: alle Smurfen worden er te dik en lui van. Smurfin ontdekt als eerste dat ze te dik wordt. Ze wil geen bonen meer eten en probeert haar eigen groenten te kweken. Enkele Smurfen sluiten zich bij haar aan. Het jaarlijkse zomerfeest wordt omgedoopt tot bonenfeest. Potige Smurf stelt voor om een gezondheidsprogramma te houden waarbij ze aan hun conditie moeten werken. Vervolgens moeten de Smurfen hout sprokkelen in het bos. Gargamel kan hen makkelijk vangen door hun slechte conditie. De Smurfen laten Gargamel enkele bonen eten. Hij laat dan één van de Smurfen vrij en zegt dat hij bonen als losgeld wil, en als hij die krijgt telkens één Smurf vrij laat. Zolang de Smurfen bonen naar Gargamel brengen, laat hij één Smurf vrij. Maar als er nog één Smurf is, wil Gargamel hem niet vrijlaten. De bonen zijn allemaal op. Grote Smurf bedenkt een plan. De laatste gevangen Smurf kan, nu hij vermagerd is, door de tralies van de kooi ontsnappen.

Nu het herfst is, leggen de Smurfen hun wintervoorraad aan, maar dan zonder bonen.

Personages Edit