Wikia

De gouden paddenstoel is een stripverhaal van De Smurfen uit een vakantieboek of tijdschrift.

Grote Smurf heeft voor een experiment een gouden paddenstoel nodig. De andere Smurfen gaan op zoek in het bos. Brilsmurf heeft een boek waarin alle soorten paddenstoelen beschreven staan. Ze vinden een huiszwam. Smulsmurf denkt dat de zwam eetbaar is en bewaart een stukje. Ze ontdekken een spoor van roze paddenstoelen dat hen volgens het boek naar de gouden paddenstoel zou leiden. De boze tovenaar Gargamel is ook op zoek naar paddenstoelen, namelijk giftige. Via het spoor van roze paddenstoelen vindt hij de gouden paddenstoel. Deze wordt echter meegenomen door een ekster. Gargamel ontdekt dat de Smurfen op zoek zijn naar de gouden paddenstoel en zet een vals exemplaar in de plaats. Hij vangt ze en doet ze in zijn ketel om Smurfensaus te maken. Eén bestanddeel ontbreekt, namelijk een huiszwam. Plots ontploft de ketel en begint de huiszwam (die in Smulsmurfs mandje zat) te groeien. De Smurfen kunnen ontsnappen. De huiszwam overwoekert heel Gargamel's huis waarna het instort. Ze nemen de valse gouden paddenstoel mee. Deze wordt opnieuw meegenomen door de ekster. Wanneer de Smurfen de paddenstoel uit het nest halen vinden ze de echte gouden paddenstoel. Ze ontdekken dat Gargamel hen bedroog met een vals exemplaar. Uiteindelijk krijgt Grote Smurf zijn gouden paddenstoel en kan verder werken aan zijn experimenten. Gargamel is dakloos door de huiszwam en zint op wraak.

Around Wikia's network

Random Wiki