Wikia

Dichter weet alles is een aflevering uit Seizoen 7. Het speelduur is 10 minuten.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Dichtersmurf leest een gedicht voor, maar hij is te lang. De Smurfen lopen allemaal weg. Dichter voelt zich niet gewardeerd. Ondertussen wil Balthazar weer eens in de toekomst kijken. Een mannetje die bij hem is vertelt over een kleine tovenaar die een amulet heeft waarmee je in de toekomst kan kijken. Balthazar vindt dit geweldig. Hij gaat binnenkort de tovenaar bezoeken. Ondertussen komt de tovenaar die de amulet heeft bij Dichtersmurf, die denkt dat niemand naar hem luistert. De tovenaar geeft hem de amulet, waardoor de Smurfen wel naar Dichter luisteren. Dicher kan met dit amulet in de toekomst kijken. Hij ziet er allemaal Smurfen die naar hem luisteren als hij een gedicht vertelt. Dichter is erg blij met het amulet. Later is de tovenaar terug in zijn huis. Hij is blij dat hij van dat ellendige amulet af is. Dan komt Balthazar bij hem die vraagt waar de amulet is. De tovenaar vertelt dat hij het aan een Smurf heeft gegeven. Ondertussen rent Dichter met de amulet het dorp in. De Smurfen blijken niet echt geïnstresseerd te zijn in het amulet. Knustel laat zijn nieuwe uitvinding zien aan de Smurfen. Dichter zegt dat het gaat instorten wanneer je hem aanzet. Knutsel gelooft hem niet, maar wanneer hij de machine aanzet stort die toch echt in. Knutsel vraagt hoe Dichter dit wist. En dan vertelt Dichter over zijn amulet. Later zit Dichter eenzaam bij een boom. Grote Smurf loopt naar hem toe en zegt dat hij overal naar hem heeft lopen zoeken. Dichter vertelt over zijn amulet, je kan ermee in de toekomst kijken, maar nooit komen de gewenste resultaten. Dichter probeert het amulet van zich af te doen, maar dat lukt niet. Grote Smurf vertelt dat zijn amulet van een boze tovenaar komt, en hij ziet in het amulet dat Balthazar op zoek is naar het amulet, en in hun dorp komt. Grote Smurf gaat in het dorp de anderen waarschuwen. Dichter blijft bij de boom zitten. Later is Grote Smurf in het dorp aangekomen en laat Muzieksmurf meteen alarm luiden. Het dorp is in groot gevaar. Grote Smurf vertelt de Smurfen dat Balthazar komt, en Balthazar komt inderdaad in het dorp. Hij neemt veel Smurfen gevangen en maakt het dorp aardig stuk. Later is Balthazar weg en ruimen de overgebleven Smurfen de puinhoop op. Dichtersmurf komt terug in het dorp en de Smurfen beschuldigen hem van deze ravage, omdat hij dat ellendige amulet heeft. Dichter zegt dat het amulet misschien ook kan helpen om de Smurfen weer te bevrijden. Snel gaan Dichter en de overgebleven Smurfen naar het kasteel van Balthazar. Later lopen de Smurfen ongemerkt het kasteel binnen. Ze bevrijden de Smurfen uit de kooi. De Smurfen willen het kasteel uitrennen, maar Dichter ziet in zijn amulet dat Balthazar er elk moment aan kan komen. Balthazar loopt de kamer binnen en ziet de lege kooi. De Smurfen houden zich ondertussen schuil achter een schild, maar die valt om. De Smurfen worden echter betrapt door Balthazar. De Smurfen rennen snel weg, gevolgd door Balthazar. De Smurfen rennen een klein gangetje binnen, maar Dichter rent de andere kant op. Balthazar volgt Dichter. Uiteindelijk kan Dichter geen kant meer op, maar hij kan nog wel uit het raam springen. De Smurfen zien Dichter vanaf het dak gaan. Dichter geeft Balthazar uiteindelijk toch maar de amulet, maar Balthazar wil Dichter in de bek van een draak gooien die in de lava voor zijn kasteel woont. Grote Smurf en de anderen duwen intussen een beeld naar benenden, waardoor Balthazar Dichter loslaat. Dichter rent snel weg. Balthazar heeft nog steeds de amulet, maar ziet erin dat hij binnenkort in de bek van de draak zal zitten. En het gebeurd; Balthazar valt uit het raam en belamdt in de bek van de draak. De draak heeft ook de amulet opgezogen. Terug in het dorp leest Dichter een nieuw gedicht voor, en deze keer luisteren de Smurfen wel.

Cast (NL)Edit

  • Dichtersmurf - Corry van der Linden
  • Balthazar - ?
  • Lolsmurf - Eddy van der Schouw
  • Boerensmurf - Stan Limburg
  • Babysmurf - Corry van der Linden

Around Wikia's network

Random Wiki