Wikia

Clockwork Smurf Comic Book
Robotsmurf
GeslachtMannelijk
Mensen / SoortenMachine in de vorm van een Smurf
BezettingPersoonlijk adviseur van Koning Gerard (tekenfilm), helpende hand
StemacteurTekenfilm:
Dieter Jansen
Eerste VerschijningEen Robotsmurf (seizoen 1, tekenfilm)
De Robotsmurf (stripserie, kortverhaal uit De Smurfjes)
UniversumStripboeken
Tekenfilm
Galerij

Robotsmurf is een robotachtige Smurf. Hij is gemaakt door Knutselsmurf en maakte in de strips zijn debuut in De Robotsmurf. In de tekenfilm maakte hij zijn debuut in de gelijknamige aflevering.

Geschiendenis (tekenfilm)Edit

Op een dag komt Knutselsmurf met een nieuwe prachtige uitvinding. Het is een robot, maar ook een Smurf. Knutsel noemt het: de Robotsmurf. Hij doet veel dingen voor de Smurfen en ze zijn erg op hem gesteld. Op een dag deed Brilsmurf iets heel doms, deed iets van de robot open en Robotsmurf was stuk. Hij deed allerlei rare dingen. De Smurfen waren niet meer blij met hem, dus hij besluit het dorp te verlaten. Hij komt aan bij een koninklijk kasteel, en ontmoet gauw een nieuwe vriend: Prins Gerard. Het is een treurige jongen de wreed wordt behandelt. Robotsmurf besluit hem te helpen door een dichte deur voor hem te openen. Gerard ontsnapt. Hij volgt Robotsmurf en komt aan in het Smurfendorp. Gerard verltelt zijn verhaal en de Smurfen besluiten hem te helpen. Ze gaan naar het kasteel en zorgen ervoor dat Gerard koning wordt. Later wordt hij koning en hij is Robotsmurf en de andere Smurfen erg dankbaar.

TriviaEdit

  • In het Engels heet hij Clockwork Smurf, hij wordt aan gesproken als Uurwerksmurf.
  • Komt zowel voor in de stripserie als de tekenfilmserie.
  • In de Nederlandse tekenfilmversie werden zijn geluiden gedaan door Dieter Jansen.