Wikia

Voor de aflevering, zie Sassette (aflevering).

Sassette
De huidige Sassette.
Sassette vroeger
Sassette zoals ze vroeger was.
Sassette
GeslachtVrouwelijk
Mensen / SoortenSmurf, Kleutersmurf
BezettingVrolijk klein Smurfinnetje
StemacteurTekenfilm:
Corry van der Linden
Lucie de Lange
Eerste VerschijningDe Smurfjes (stripserie)
Sassette (tekenfilm, seizoen 5)
UniversumStripboeken
Tekenfilm
Galerij

Sassette is een vrouwelijke Smurfenkleuter die zowel voorkomt in de tekenfilm als de stripserie. In de stripserie maakte ze haar debuut in De Smurfjes en in de tekenfilm maakte ze haar debuut in haar gelijknamige aflevering. Ze speelt vaak met haar vriendjes: Driftige Smurf, Rustige Smurf en Natuursmurf. Ze geeft Grote Smurf de bijnaam "Grotie", soms vindt Grote dit irritant. Ze noemt Gargamel "Pappie Gargamel" en wil graag vriendjes worden met hem, maar hij wil dat helemaal niet. Ze heeft een hele hoge stem en gebruikt vaak haar eigen grappige spreekwoorden zoals "Harende honden", "Verstrooide Vis" en "Zwaaiende zwaan". In de Nederlandse versie van de tekenfilm werd haar stem eerst gedaan door Corry van der Linden, later door Lucie de Lange.

GeschiedenisEdit

Met behulp van een toverspreuk van Gargamel werd Sassette uit blauwe klei gemaakt door de andere kleuters (Driftige, Natuur en Rustige). Ze was toen erg lelijk en zorgde voor allemaal problemen in het Smurfendorp. Grote Smurf deed een toverspreuk en de herrieschopper veranderde in een lieve kleutersmurf.