Wikia

Snoep verstandig

Snoep verstandig 1

Smulsmurf met de Smurfbessensnoepjes

Snoep verstandig 2

Een schaaltje met Smurfbessensnoepjes

Snoep verstandig 3

Naar wie zal Smurfin luisteren: Engelsmurf of Duivelsmurf?

Snoep verstandig 4

Smurfin's huis is per ongeluk helemaal onder de Smurfbessensnoepjes gekomen.

Snoep verstandig is een aflevering uit Seizoen 4. Het speelduur is 10 minuten.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Elk jaar maakt Smulsmurf Smurfbessensnoepjes. Hier moeten de Smurfen het een jaar lang mee doen. Vandaag maakt Smul weer nieuwe Smurfbessensnoepjes. De Smurfen staan voor zijn huis allemaal te wachten totdat ze klaar zijn. Muzieksmurf speelt op zijn trompet en zegt dat de Smurfbessensnoepjes klaar zijn. Later deelt Smul bij elke Smurf de snoepjes uit. Nog later is Smurfin in haar huis. Ze proeft een snoepje. Het smaakt erg lekker. Zo zou er wel nog één willen. Maar ze heeft maar 365 snoepjes, precies één voor één dag. Dan verschijnt Duivelsmurf die zegt dat ze er heus wel nog één mag eten. Aan de andere kant verschijnt Engelsmurf en die zegt dat ze er niet één mag eten. Smurfin neemt helaas de verkeerde beslissing en luistert naar Duivelsmurf. Ze eet nog een snoepje op. En nog één. Smurfin doet te gulzig. Later is het bakje leeg. Nu heeft ze er geen één meer. Dan verschijnt Engelsmurf die zegt dat hij hoopt dat Smurfin haar les geleerd heeft. Aan de andere kant verschijnt Duivelsmurf die zegt dat Smurfin misschien een snoepje van één van haar vrienden kan hebben. Smurfin vindt het een goed idee en gaat naar Schildersmurf, die een meesterwerk aan het schilderen is van de snoepjes. Smurfin komt bij hem en vraagt of ze een snoepje mag. Schilder zegt dat hij geen snoepjes meer heeft. Boos loopt Smurfin weg. Maar Schilder doet een luikje van zijn meesterwerken open en daar zit een volle schaal met snoepjes. Smurfin gaat naar Grote Smurf, maar die is even weg. Smurfin stoot per ongeluk een stapel boeken om. Één van de boeken ligt open. Dan verschijnt Duivelsmurf en die zegt dat er een spreuk instaat die alles in Smurfbessensnoepjes kan veranderen wat je aanraakt. Smurfin spreekt een toverspreuk uit, en de spreuk is nu ingewerkt. Smurfin raakt een boek aan, en het veranderdt in Smurfbessensnoepjes. De spreuk werkt. Nu raakt ze allerlei verschillende dingen aan, en die veranderen in Smurfbessensnoepjes. Later heeft Smurfin buikpijn door dat ze te veel snoepjes heeft gegeten. Maar nu gaan er ook dingen mis. Ze raakt per ongeluk haar stoel en huis aan, en de veranderen ook in snoepjes. Smurfin wil snel naar Grote Smurf. Ook verandert ze per ongeluk Brilsmurf in Smurfbessensnoepjes. Smurfin moet huilen. Dit loopt echt uit de hand! Grote Smurf komt terug en ziet wat er allemaal gebeurd is. Zijn boeken zijn veranderd in Smurfbessensnoepjes. Hij ziet ook Brillie de helemaal veranderd is in snoepjes. Enkele Smurfen staan hierbij te kijken. Ondertussen ziet Gargamel in het bos allerlei bomen die zijn veranderd in Smurfbessensnoepjes. Er moet dus een Smurf in het bos rondlopen. Opeens hoort Gargamel Smurfin huilen. Samen met Azraël gaat hij ernaartoe. Hij ziet Smurfin en vangt haar. Smurfin weet zichzelf weer te bevrijden door Gargamel's net aan te tikken. Gargamel wordt hier woest van en holt achter haar aan. Ondertussen zoeken enkele Smurfen naar de Smurfin. Ze zien allerlei bomen die veranderd zijn in Smurfbessensnoepjes. Ondertussen zit Gargamel nog steeds achter Smurfin aan. De zoekende Smurfen zien het. Smurfin rent over een boomstam over een riviertje. Grote Smurf roept dat Smurfin de boomstam met haar vinger moet aantikken als Gargamel en Azraël erover heen lopen. Wanneer Gargamel en Azraël dit doen, tikt Smurfin met haar vinger op de boomstam. De stam verandert in de snoepjes en Gargamel en Azraël vallen in het water. De Smurfen zijn er intussen vandoor gegaan. Terug in het dorp heeft Knutsel een machine gemaakt met vies spul dat Smurfin zal moeten opeten voordat alles weer normaal is. Later maakt Grote Brillie weer normaal.

Cast (NL)Edit

  • Smurfin - Corry van der Linden
  • Engelsmurf - Arnold Gelderman
  • Duivelsmurf - ?
  • Smulsmurf - Ger Smit
  • Brilsmurf - Frans van Dusschoten
  • Grote Smurf - Ger Smit
  • Babysmurf - Corry van der Linden
  • Potige Smurf - Ger Smit
  • Muzieksmurf - Paul van Gorcum
  • Schildersmurf - Frans van Dusschoten
  • Lolsmurf - Arnold Gelderman
  • Hippe Smurf - Ger Smit
  • Knutselsmurf - Frans van Dusschoten
  • Azraël - Frans van Dusschoten

Around Wikia's network

Random Wiki