Wikia

Waar is Brilsmurf? voorkant

De voorkant.

Waar is Brilsmurf? is een De Smurfen uit 2008. Het is het eerste zoekboek. Brilsmurf is het hoofdpersonage die hier gezocht moet worden.

Personages en beschrijvingenEdit

Beschrijvingen staan tussen haakjes.

  • Brilsmurf (Hij neemt zijn bril alleen van zijn neus om die schoon te maken. Zorg maar dat je deze wijsneus vindt, anders vertelt hij het aan Grote Smurf.)
  • Grote Smurf (Hij valt goed op met zijn witte baard en rode muts en broek. Brilsmurf weet hij altijd meteen te vinden.)
  • Knutselsmurf (Knutselsmurf herken je aan het potlood achter zijn oor en de donkerblauwe werkbroek. Die broek wordt gelukkig niet zo snel vies.)
  • Wilde Smurf (Wilde Smurf wil alleen een lendendoek en een muts van bladeren dragen.)
  • Smurf (Met zijn witte muts een broek zou je hem wel eens kunnen verwarren met een andere Smurf!)
  • Hippe Smurf (Smurffatje genoemd) (Met zijn spiegel controleert deze ijdeltuit voortdurend of zijn bloem nog wel netjes op zijn muts zit.)
  • Smulsmurf (Smulsmurf eet altijd en is vooral dol op een mooi blaadje salsaparilla)
  • Koksmurf (Hoe kan het ook anders! Koksmurf, uitgedost met koksmuts, slaatje en schort, is Smulsmurf's beste maatje.)
  • Dichtersmurf (Dichtsmurf genoemd) (Met zijn pluim kan Dichtsmurf elke geniale ingeving meteen opschrijven.)
  • Smurfin (Alle Smurfen zijn gek op Smurfin met haar mooie blonde haren en elegante jurkjes.)
  • Lolsmurf (Hij heeft altijd 'cadeautjes' bij de ontploffen. Helemaal niet lollig!)
  • Potige Smurf (Potige Smurf staat altijd klaar om anderen te helpen. Je herkent hem aan het hartje op zijn arm.)
  • Boerensmurf (Boerensmurf trekt zijn broek en klompen alleen uit om in bad te gaan, zijn stromuts houdt hij altijd op.)
  • Schildersmurf (Met zijn jasje en vlinderstrik ziet Schildersmurf er, net als zijn schilderijen, altijd supernetjes uit.
  • Luilaksmurf (Luilaksmurf zeult altijd zijn hoofdkussen met zich mee, zelfs als het hard werken is bij de stuwdam.)
  • Natuursmurf (Met zijn stromuts lijkt dit Smurfje op Boerensmurf, maar hij draagt nooit schoenen en zijn broek is bruin.)
  • Driftige Smurf (Driftige Smurf draagt een geel T-shirt met daarop een donderwolk. Dit Smurfje is echt het zonnetje in huis.)
  • Sassette (Roze is de lievelingskleur van dit rossige Smurfinnentje.)
  • Rustige Smurf (Hij draagt dan misschien wel sportschoenen, maar eigenlijk is dit Smurfje even slap als zijn muts.)
  • Ruimtesmurf (Met zijn ruimtehelm en witte pak is Ruimtesmurf helemaal klaar voor de lancering.)
  • Muzieksmurf (Zijn gebrek aan talent en trompet verliest Muzieksmurf nooit.... Helaas!)
  • Babysmurf (Babysmurf kan niet zonder zijn rammelaar, al gooit hij dit speeltje wel eens naar het hoofd van Muzieksmurf.)
  • Moppersmurf (Aan dit zure gezicht te zien, vindt Moppersmurf het niet leuk om onderaan de bladzijde te staan. Maar ja, ergens anders wil hij ook niet staan.)

BijpersonagesEdit

ZoekplatenEdit

Waarschuwing: incompleet, staat niet in goede volgorde.

  • De grote lenteschoonmaak
    • Beschrijving: Na een strenge winter kunnen de Smurfen eindelijk weer van het zonnetje genieten. Grote Smurf heeft een paar vrijwilligers opgetromeld om het dorp weer helemaal schoon te poetsen.
    • Na Brilsmurf moet je zoeken: Drie manden, Acht ladders, Hippe Smurf, Een rups, Een Smurf met een steen, Zes lampions, Een vis, Een fluitende Smurf, Een bezem, Het potlood van Knutselsmurf
  • De stuwdam
    • Beschrijving: De Smurfen hebben er zin in. Grote Smurf houdt een oogje in het zeil. En nu Babysmurf lekker ligt te slapen, kan Smurfin een praatje slaan met de vlijtig schilderende Smurfen.
    • Na Brilsmurf moet je zoeken: De vier Smurfjes (Sassette, Driftige, Natuur en Rustige), Vijf zagen, Hippe Smurf, Vier potten roze verf, Koksmurf, Wilde Smurf, Potige Smurf, De rups van Natuursmurf, Vijf muizen, Twee etende Smurfen
  • In het hol van Gargamel
    • Beschrijving: De Smurfen zijn vredelievende wezentjes. Maar als Gargamel de Smurfen durft te vangen, gaan ze tot de aanval over. En dan is het uitkijken geblazen voor de tovenaar en zijn gemene kat Azraël.
    • Na Brilsmurf moet je zoeken: Smulsmurf, Twee botjes, Hippe Smurf, Drie roestige sleutels, Koksmurf, Een zoutvaatje, Muzieksmurf, Een spin, Drie paddenstoelen, Zes kurken
  • Pas op, een Krwakakrwa!
    • Beschrijving: Die vreselijke vogel zaait paniek in het Smurfendorp. Alle Smurfen maken zich uit de voeten. Koksmurf struikelt zelfs met zijn verse verjaardagstaart, dat vindt Smulsmurf helemaal niet erg...
    • Na Brilsmurf moet je zoeken: Vier potloden, Hippe Smurf, Twee hamers, Schildersmurf, De broek van de huilende Smurf, Knutselsmurf, Dichtersmurf, Vier boeken, Luilaksmurf, Zes stukken tuingereedschap
  • Herfst in het bos
  • Beschrijving: De Smurfen verzamelen hun wintervoorraad in het bos. Het is er een drukte van jewelste. Dat vinden de dieren best wel gezellig. En Luilaksmurf? Die is weer in dromenland.
    • Na Brilsmurf moet je zoeken: Hippe Smurf, Twee witte muizen, Een pad, Moppersmurf, Een tube verf van Schildersmurf, Een strandbal, Een mier, Een biljartbal, Acht rupsjes, Drie hartjes