Wikia

Zo wijs als een baard is de eerste aflevering uit Seizoen 4. Het speelduur is 10 minuten.

HoofdrollenEdit

VerhaalEdit

Brilsmurf vraagt zich af waarom iedereen niet naar hem luistert, maar wel naar Grote Smurf. Ondertussen heeft Gargamel een baard nodig om er wat wijzer uit te zien. Ondertussen denkt Brilsmurf dat een rode broek en een baard hem goed zullen staan. Hij denkt dat dat de Smurfen wél naar hem willen luisteren. Kleermakersmurf maakt een nepbaard en een rode broek voor hem. Later wil Brilsmurf iets vertellen aan de Smurfen met zijn baard. Maar al gauw lopen de Smurfen bij hem weg. Hij wordt weer uit het dorp gegooid. Later is het avond geworden. Brillie gaat naar Grote Smurf, die Babysmurf aan het voorlezen is. Brilsmurf vraagt hem hoe lang hij zijn baard al heeft. Grote Smurf zegt dat hij hem al een lange tijd heeft. Brillie zal zeker 300 jaar moeten wachten voor hij een baard krijgt. Later waait het hard en wil Brillie de Smurfen weer iets vertellen. Zijn baard waait echter weg en de Smurfen moeten daarom lachen. Ondertussen tovert Gargamel een baard, maar de baard wordt véél te lang. De baard gaat het kasteel uit, en komt terecht in het Smurfendorp. De Smurfen willen al snel weten wat er aan de hand is. Ze komen erachter dat Gargamel hierachter zit. Snel gaan ze naar hem toe. Later zijn ze bij Gargamel's kasteel. Natuursmurf wil Gargamel helpen, maar Smurfin wil het zo laten. Ze gaan Gargamel's kasteel in. Eerst lokken ze Azraël door een muis in een kast te stoppen. Azraël rent erin en de Smurfen doen de kast dicht. Gargamel is blij dat de Smurfen gekomen zijn. Hij wil vrij zijn van deze baard. Grote Smurf kan het niet afknippen. Want wat afgeknipt is, groeit even snel weer aan. Ze moeten het met een toverspreuk doen. Grote Smurf zegt een toverspreuk op, en Gargamel moet die nazeggen. De Smurfen zijn buiten Gargamel's kasteel, want ze kunnen dan gelijk vluchten als Gargamel weer vrij is. Grote Smurf zegt de toverspreuk, en Gargamel zegt die na. Gargamel is van zijn baard af. De Smurfen rennen snel weg, maar Gargamel komt hen achterna. De Smurfen rennen over de baard heen, die ook een brug heeft gevromd. Gargamel rent ze achterna, maar als hij bij het gat is, valt hij er samen met zijn baard in. Als ze in het dorp terugkomen, heeft Brillie een baard gekregen. Brillie heeft geleerd dat hij niet wijzer is geworden met een baard. Hij weet dat Grote Smurf de wijste Smurf is. Door dezelfde toverspreuk zorgt Grote Smurf ervoor dat Brillie ook van zijn baard af is.

Cast (NL)Edit

  • Brilsmurf - Frans van Dusschoten
  • Azraël - Frans van Dusschoten
  • Grote Smurf - Ger Smit
  • Kappersmurf - ?
  • Natuursmurf - Hein Boele
  • Smurfin - Corry van der Linden
  • Schildersmurf - Frans van Dusschoten
  • Knutselsmurf - Frans van Dusschoten
  • Kleermakersmurf - Arnold Gelderman
  • Babysmurf - Corry van der Linden

Around Wikia's network

Random Wiki